موتورهای بدون گیربکس (گیرلس)

امروزه با کمک تکنیک‌های بازخورد و فناوری‌های الکترونیکی، حرکت مناسب آسانسور و دقت در تراز طبقه را برای اکثر موتورهای الکتریکی بدون صرف هزینه گزاف می‌توان به دست آورد. در گذشته، موتورهای DC بهترین کیفیت حرکت را فراهم می‌کردند زیرا سرعت موتور را می‌توان به سادگی با استفاده از یک ژنراتور DC با یک خروجی متغیر تحت کنترل در آورد. در نتیجه، موتورهای DC به طور گسترده در اکثر کاربردهایی که به یک حرکت آرام و تنظیم دقیق نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گرفت.
این امکانات باعث فراهم شدن کیفیت حرکت قابل رقابت با موتورهای بدون گیربکس DC برای هر نوع سرعتی شده است.موتور الکتریکی بدون گیربکس که شامل یک موتور محرکه، فلکه کششی، شاسی، ترمز مغناطیسی، ارمیچر جریان مستقیم (یا روتور در موتورهای AC)، بلبرینگ‌های محافظ، و در عزت نیاز فلکه هرز گرد و در حالت‌های خاص با سیم بکسل بندی دوبل شده است.آسانسور روملس موتور بدون گیربکس به طور کلی برای آسانسورهای سرعت بالا به طور معمول از۵\۲ متر بر ثانیه به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، هم اکنون از آنها در تمام سرعت‌ها شامل سرعت‌های پایین هم استفاده می‌شود.
شکل و وزن این موتورهای محرکه به طور قابل توجهی بین تولیدکنندگان دارای تفاوت است ولی اصول اولیه و اجزاء آنها مشابه یکدیگر هستند.نیرو در این مدل موتورها مستقیم و بدون دخالت گیربکس به کابین انتقال می‌یابد و برای نرم‌تر شدن حرکت کابین از مدار الکتریکی و رگلاتور سرعت حرکت موتور کنترل می‌شود برای سرعت های بالای ۲/۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مهم در نصب و راه اندازی آسانسور مجهز به موتورگیرلس:

  • الزام به آشنایی و تسلط به تکنیک فنی
  • انتخاب تابلو فرمان و اینورتر حرفه‌ای
  • ملزم به طراحی و مهندسی قبل از خرید و نصب
فرم استخدام